Opdrachtgevers winnen gaat niet over één nacht ijs. Zeker niet in markten waar meerjarige overeenkomsten gangbaar zijn en de concurrentie groot is. Er gaan 9 tot 15 maanden overheen om van eerste contact tot contract te komen. Áls je die felbegeerde krabbel al binnenhaalt. Laat dat geen stom geluk zijn. Zorg voor een gestructureerd en doelgericht salesproces.
Dat is er vaak niet. Bij veel organisaties doen de ervaren salesmedewerkers het al jarenlang op hun eigen manier en worden nieuwe collega’s meteen in het diepe gegooid. De oude rotten hebben hun eigen netwerk waar zij uit kunnen putten. De nieuwe salesmedewerkers moeten het doen met een lijstje dat zij kunnen gaan bellen. En dan fingers crossed dat er wat uitkomt.
Maar een helder plan? Nou, nee.
Terwijl dat goud waard is. Een goed proces, waarin je in doordachte, logische stappen je prospects selecteert, in kaart brengt, benadert en alle reden geeft om voor jou te kiezen, werpt vruchten af. Hier kun je nog eens nalezen wat zo’n gestructureerd proces je eigen organisatie oplevert.
En laten we niet vergeten: je verhoogt er aantoonbaar je conversie mee. Het is geen toeval dat inkopers in 44 procent van hun aankoopbeslissingen al van tevoren weten met welke aanbieder ze verder willen. (Hint: de aanbieder die de voorafgaande periode het beste heeft benut om positief in beeld te komen en te blijven.)
Zo ga je in vier fases op je doel af
Doe je dit goed, dan is er dikke kans dat deze opdrachtgever nog vóór de formele offerte, tender- of aanbestedingsronde voor jou heeft gekozen.