Een goede salesprofessional ziet overal kansen. Maar daarin schuilt ook een risico: waarom zou je met hagel schieten als je ook heel gericht prospects kunt benaderen en bewerken die écht bij jouw organisatie passen? Met het Ideaal Klantprofiel (IKP) van Appalti krijg je deze potentiële opdrachtgevers scherp in beeld. Zo kun je jezelf en jouw organisatie veel tijd, moeite en energie besparen terwijl je tegelijkertijd veel meer uit de sales haalt. Omdat je jouw aandacht besteedt aan de opdrachtgevers en prospects die dat waard zijn.
In 1 of 2 workshops naar een heldere klantfocus
Succesvolle sales begint met het vaststellen van het Ideaal Klantprofiel. Appalti heeft een methode ontwikkeld waarmee je in 1 of 2 workshops nauwkeurig in kaart brengt welk soort opdrachtgevers je écht wilt hebben en voor wie je werkelijk toegevoegde waarde biedt. Welke vraagstukken spelen bij hen een belangrijke rol? Welke waarden delen jullie? Waar zit de match? Wat zijn absolute no-go’s? Aan de hand van 20 elementen, waaronder cultuur en uitdagingen komen we tot een IKP. Appalti biedt een basis IKP (IKP-B) en uitgebreide versie (IKP).
Het bepalen van het IKP gebeurt door een brede groep medewerkers (en dus niet enkel sales medewerkers) om tot een evenwichtig resultaat te komen. Uit onze analyses blijkt dat na het opstellen van een IKP gemiddeld 41% van de prospects op de prospectlijst afvalt. Zo krijg je niet alleen een heldere focus, maar kunt je jouw propositie beter afstemmen op de opdrachtgevers waar je wél voor gaat.
Borging door middel van tooling
Na de workshops staat het IKP als een huis. Met tooling meten en borgen we het (juiste) gebruik. Het is voor iedere medewerker toegankelijk.
Doorontwikkeling
De wereld staat niet stil en jouw organisatie en opdrachtgevers ook niet. Een IKP is dan ook niet in beton gegoten. Het heeft onderhoud nodig. Daarom nemen we het samen met 1x per jaar grondig onder de loep: voldoet het nog? Heeft het aanscherping nodig? Waar treden verschuivingen op? Welke onderdelen van het IKP hebben baat bij herijking? Zo helpen we om het IKP actueel te houden.
Prospectlijst
Op basis van het IKP stellen we een concrete prospectlijst op, waarmee de salesmedewerkers aan de slag kunnen.
|
IKP-B |
IKP |
Model |
Instap |
Professioneel |
Workshop |
1 workshop van 3 uur |
2 workshops van 3 uur |
IKP wordt bekeken vanuit |
4 invalshoeken (organisatie, product/ dienst, vraagstukken en financieel) |
6 invalshoeken (organisatie, concurrentie, issues, product/ dienst, vraagstukken en financieel) |
Output IKP |
Via Excel |
|
Nazorg IKP |
De eerste 2 weken nadat het IKP gemaakt is, support van Appalti |
De eerste 4 weken nadat het IKP gemaakt is, support van Appalti |
Update IKP |
1 update na 6 maanden gebruik |
1 update na 6 maanden gebruik |
Oplevering prospectlijst |
Nee |
Ja, 200 organisaties, op basis van harde criteria |
Investering |
Eenmalig: € 1.500,- |
Eenmalig: € 3.000,- |
NICKY BLOM,
SUSA FLEXIBEL STUDENTENWERK
"Het Ideaal Klantprofiel is een van de projecten die wij met Appalti hebben opgepakt. Wij zijn erg tevreden over de samenwerking, we worden goed meegenomen in de processen en hebben dit project in een zeer korte tijd kunnen neerzetten. Wat levert het ons op? Betere salesfocus en gerichtere salesgesprekken. Daarnaast is het een prettige manier geweest om ook de rest van de organisatie meer mee te krijgen in het salesproces en de keuzes die we hierin maken.”
JOOST NIENHUIS
MAKE MARKETING MAGIC“Sinds we het ideale klantprofiel gebruiken, werken we gerichter en besparen we tijd door te focussen op de juiste prospects. Dit heeft onze hitrate met zeker 20 procent verhoogd."
Waarom kies je voor deze dienst van Appalti?