De economie draait nog steeds op volle toeren. Kortom, voor de meeste organisaties geen reden om iets te veranderen aan visie, werkwijze of activiteit. Het gaat toch (overwegend) goed? Toch zijn er in mijn optiek juist nu 2 redenen waarom het momentum is om eens kritisch naar de eigen (sales)organisatie te kijken.
De eerste is dat binnen diverse branches een veranderende vraag en behoefte van opdrachtgevers en haar medewerkers zichtbaar is. Dan denk ik bijvoorbeeld aan bedrijven in traditionele markten zoals flexwerk, leasing/ automotive, incasso, afval, printing. Juist zij hebben het moeilijk om mee te bewegen met een veranderende vraag in een veranderende context. Met een nieuwe generatie klanten die op zoek is naar oplossingen en gemak in plaats van naar producten. Met een overheid die steeds strengere eisen stelt, bijvoorbeeld op het vlak van duurzaamheid.
En daarnaast is het simpelweg wachten tot de volgende recessie uitbreekt en we allemaal weer een paar stappen terug moeten doen. De vraag is niet óf die komt, maar wanneer. Kortom, pak nu door en wees klaar voor de nabije toekomst!
Het momentum is nu
Dit is dan ook hét moment om te investeren in innovatie, om jezelf opnieuw uit te vinden. Om de volgende stap te zetten om het verschil voor je klanten te maken. Nú kan het. Zo ben je straks in staat om – als het tij keert, als de economie inzakt – dezelfde resultaten te behalen als nu.
Dan zijn de bedrijven in het voordeel die nu al nadenken over hoe ze overeind blijven in magere jaren, over een aanpak en een strategie om in te spelen op veranderingen binnen en buiten de organisatie. Die nu al zorgen dat ze ook dan een stevig fundament hebben, onderbouwd met business cases. Ook op het gebied van sales. Voor bedrijven die naar de toekomst kijken, is er maar één advies: meer business realiseren tegen lagere kosten.
Evenwichtig investeren
Al eerder wees ik erop dat 80- 90% van de totale kosten van een verkoopafdeling in mensen zit. Het kan ook in tijden van voorspoed geen kwaad om hun (individuele) prestaties tegen het licht te houden en waar nodig bij te sturen. Nu kan je stappen nemen om je verkoopmedewerkers op het juiste niveau te brengen en te houden.
Dat vraagt behalve om goede salesprofessionals om strak ingerichte processen, ondersteunende tools en hoogkwalitatieve content daaromheen. Daarmee geef je je salesmedewerkers handvatten om optimaal te presteren en de juiste focus aan te brengen in hun salesactiviteiten. Onze ervaring is dat dit tot 41% tijdsbesparing leidt doordat je stopt met energie te steken in kansloze prospects. Én het geeft je als organisatie grip op het salesproces.
Kijk bij het vooruitdenken dus naar een evenwichtige verdeling van investeringen in mensen, processen, tools en content. Waarbij de processen, tools en content je medewerkers helpen structureel en duurzaam te verbeteren. Zo ontwikkelen ze zich gericht en planmatig door, afgestemd op de veranderende vraag. En blijf jij, ook als de recessie komt, in topconditie om je targets te halen en je concurrenten voor te blijven.