Login offertetool Login IKP-tool
Appalti BV: Plesmanstraat 2, 3833 LA Leusden 085-489 88 00 info@appalti.nl

5 zaken waar je op moet letten bij Bid Kwalificatie

5 zaken waar je op moet letten bij Bid Kwalificatie

Heb je een aanbesteding in het vizier waarmee je gegarandeerd meer omzet gaat realiseren? Dan is het zaak dat je aan alle voorwaarden voldoet die de aanbestedende partij aan de aanbesteding stelt. Heb je de juiste certificeringen op zak? Kloppen je referenties? Heb je voldoende bewijs dat jij de aangewezen partij bent? Kortom, voordat je zeker weet of het willen binnenhalen van een aanbesteding voor jouw de moeite waard is, is het raadzaam om middels een strategische checklist je overwegingen juist in te schalen. Onze gratis bid kwalificatie checklist is een handige tool die voor meer rust, overzicht en weloverwogen keuzes zorgt.

 

Wanneer biedt de Bid Kwalificatie Checklist uitkomst?

 

Laten we vooropstellen dat je in het meest ideale geval deze Bid Kwalificatie Checklist niet nodig hebt. Al je sales inspanningen zijn to the point en volledig up-to-date, je bent als twee handen op één buik met de aanbestedende partij. Het hele traject is in de voorbereidende fase zo degelijk tot in de puntjes verzorgd, dat er voor wat betreft het efficiënt inzetten op - en binnenhalen van - de aanbesteding voor jouw geen verrassingen meer zijn. Is dat mogelijk dan? Ja, zeer zeker! Dat heeft ons Gouden Jaar Salesproces meermaals bewezen. Dat is het jaar voorafgaande de aanbestedingsfase waarin we alle marketing- en salesactiviteiten al ontplooien en kennismaken met de inkopende partij.  Het Appalti Gouden Jaar Salesproces is dus dé voltallige optimalisatie van de ideale aanvliegroute om de scoringskans zo hoog mogelijk te maken. Heb je om welke reden dan ook geen optimaal voorbereidingsjaar weten te realiseren? Dan kan onze Bid Kwalificatie Checklist je nog altijd alle rust en zekerheid brengen rondom je gewenste aanbestedingen.

 

Het begint met proactieve sales

 

De kunst zit ‘m dan ook in het op het juiste moment toeslaan, waarbij voorbereiding en strategie essentieel zijn voor het binnenhalen van een aanbesteding die ook écht bij je organisatie past. Mocht je dus geen Gouden Jaar proces hebben doorlopen, kun je je alsnog goed voorbereiden en zeer nuttige inzichten vergaren met de gratis Bid Kwalificatie Checklist van Appalti. Met deze checklist haal je alle twijfel uit de organisatie en weet je binnen 3 minuten of jij de aangewezen partij bent voor de aanbesteding. Het komt er in deze checklist op neer dat je de vragen kritisch tot je neemt en vervolgens weloverwogen beantwoordt. Aan het eind rolt er dan een helder Go- of No Go-advies uit.

 

Wat is de uitkomst van de Bid Kwalificatie Checklist? 

 

To bid or not to bid? Dat is wat de uitkomst van de Bid Kwalificatie Checklist je vertelt. En dat in slechts 3 minuten. Je kunt alleen resultaat halen als je je doelgroep helder voor ogen hebt en je vervolgens daarop richt met de relevante inspanningen. De Bid Kwalificatie Checklist focust zich daarop door het bid te kwalificeren over 4 assen:

  • De Prospect
  • De Concurrentie
  • DMU (Decision Making Unit) Management
  • Prioriteit en Tijd

Samen met de Proactieve Sales die hier in het Gouden Jaar Salesproces aan voorgaat, spreken wij daarom van 5 zaken waar je op moet letten bij een bid kwalificatie:

 

De Prospect

 

Deze eerste as van de Bid Kwalificatie Checklist gaat na of de prospect voldoet aan het IKP, het Ideale Klantprofiel. Dit wordt numeriek beoordeelt. Is de uitkomst van het IKP een 8 of hoger? Dan loont het in ieder geval de moeite om de verdere checklist te doorlopen. De uitkomst van de complete checklist weet je letterlijk binnen 3 minuten omdat je steeds óf numeriek, óf middels een gesloten ja/ nee antwoord beoordeelt. Naast het voldoen van het IKP bestaat het doorlopen van de prospect verder uit:

  • Is de contractwaarde, marge en looptijd goed genoeg om in te schrijven?
  • Is er goede (achtergrond)informatie over de prospect?
  • Zijn er No Go’s (bijvoorbeeld financiële risico’s) geïdentificeerd?

 

De Concurrentie

 

Ook de tweede as van de Bid Kwalificatie Checklist laat zich in de regel vlot beoordelen. Hier wordt snel maar kritisch naar je concurrentie gekeken:

  • Hoeveel partijen kiest de prospect?
  • Hoeveel van onze top 8 concurrenten schrijven er naar verwachting in op de bid?
  • Hoeveel exit barrières kunnen wij niet dekken?
  • Hoeveel unieke elementen kunnen wij vanuit onze propositie aanbieden?

DMU Management

 

Hoe je Decision Making Unit is ingericht, is afhankelijk van de totale omvang van je organisatie. Alle leden van je DMU management vervullen een belangrijke rol voor het verkoopproces en dus ook in de beoordeling van de Bid Kwalificatie Checklist: 

  • DMU niveau 3: van aantal DMU zakelijke behoefte SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden)                    
  • DMU niveau 4: van aantal DMU zakelijke en persoonlijke behoefte SMART
  • DMU niveau 6: Aantal DMU dat de waarde propositie heeft bekrachtigd  
  • DMU niveau 7: aantal DMU zijn PVR (Persoonlijke VertrouwensRelatie) 

Prioriteit en Tijd           

 

In de vierde en laatste as van de Bid Kwalificatie Checklist worden tijd en prioriteit gedegen afgewogen 

  • Is er intern voldoende tijd om het project tot in perfectie uit te voeren?
  • Heeft dit de absolute prioriteit in de hele organisatie?

Bid less to win more

 

Als je de meeste van deze vragen niet positief kunt beantwoorden, overweeg dan om weg te lopen en je te concentreren op kansen die wel beter aansluiten op jouw organisatie. Niet bieden om te bieden in de hoop dat kwantiteit uiteindelijk resultaat oplevert. Het is de kunst van ‘bid less to win more’. Ontdek in 3 minuten of jij in moet schrijven op die felbegeerde aanbesteding en download gratis onze Bid Kwalificatie Checklist.