Actief taalgebruik loont

Geplaats op: 2016-03-31 in: blogs

Door: Niels Hofs

Dagelijks zie ik e-mails, offertes en andere zakelijke teksten voorbij komen die vol staan met woorden zoals willen, kunnen, zouden etc. Meestal hebben deze woorden geen toegevoegde waarde en zijn daarom onnodig om te gebruiken. Sterker nog, het is veel beter om deze woorden helemaal niet te gebruiken.

Met actief taalgebruik zijn teksten veel beter leesbaar en dat zorgt ervoor dat teksten beter converteren. Te vaak zie ik een e-mail voorbij komen waarin staat: ik zou graag eens met u in contact willen komen. In deze zin zijn overbodige woorden toegevoegd, namelijk zou en willen. Wanneer je deze passieve zin verandert naar een actieve zin wordt het: Ik kom graag met u in contact. Deze zin komt veel overtuigender over op mij als lezer en dat zorgt ervoor dat ik sneller contact opneem met de persoon in kwestie. Dit is een simpel voorbeeld van passief taalgebruik, maar een van de vele die ik voorbij zie komen. Kijk maar eens naar je eigen e-mails of offertes. In hoeverre let je op actief taalgebruik?

Andere voorbeelden van passief naar actief schrijven:

  • Wij kunnen u ondersteunen bij de implementatie.
  • Wij ondersteunen u bij de implementatie.
  • Over 2 maanden wordt begonnen met het uitvoeren van de implementatie.
  • Over 2 maanden start de implementatie. 
  • Ik zou graag een afspraak met u willen maken.
  • Ik maak graag een afspraak met u.

1

 

 

 

 

 

 

Ik ben constant bezig met actief schrijven, maar betrap mijzelf ook nog vaak op passieve zinnen. De enige manier om dit helemaal uit het systeem te krijgen is om er dagelijks mee bezig te zijn. Schrijf al je teksten met actieve zinnen. Dan wordt actief schrijven op den duur een automatisme.

Het helpt niet alleen om overtuigender over te komen in een e-mail, wat je sneller in contact brengt met een prospect of je een afspraak met een prospect oplevert. Het helpt ook om succesvoller te zijn in offertes en meer opdrachten te scoren. In de offerte overtuig je de prospect om voor jou te kiezen. Met actieve zinnen kweek je vertrouwen en gaat de conversie van je offerte naar opdracht omhoog. Blijft alert op actief taalgebruik. Ga er zelf mee aan de slag!